Ile kosztuje produkcja filmu?

To proste pytanie okazuje się być pułapką. Prostej odpowiedzi na to pytanie zwyczajnie nie ma. Jeśli ktoś oferuje „filmik reklamowy za 300zł” możemy mieć pewność, że ta obietnica ma tyle ograniczeń, że w zasadzie przestaje mieć jakikolwiek sens. To pytanie równie dobre co zagadka „ile kosztuje samochód”. Jedyna odpowiedź to :„zależy jaki”. I dokładnie tak samo jest z kosztem produkcji filmowej.

Film, szczególnie w czasach rozkwitu social mediów, stał się tak pojemnym określeniem że mieszą się w nim zarówno pionowe filmiki wrzucane na instagrama jak i skomplikowane fabuły wymagające tygodni przygotowań. Jeśli z góry wiesz że interesuje Cię raczej ta uproszczona forma możesz oszczędzić sobie czasu i od razu przeskoczyć do ostatniego akapitu.

A więc od czego zależy koszt filmu?

I na tak postawione pytanie możemy już znaleźć klarowne odpowiedzi. Na koszt produkcji filmu ma wpływ wiele bardzo różnych czynników, które przede wszystkim determinuje scenariusz, czyli to jaką historię chcemy opowiedzieć i w jaki sposób. W wycenie filmu reklamowego brany jest pod uwagę stopień skomplikowania scenariusza, a więc jego długość, czyli:

  • ilości aktorów, epizodystów czy statystów,
  • ilości lokacji w których trzeba będzie zrobić zdjęcia,
  • potrzeb scenograficznych, czyli aranżacja przestrzeni, w której będzie realizowany film
  • Potrzeb związanych z charakteryzacją aktorów,
  • Dobór kostiumów, czy rekwizytów,
  • – a także poziomu skomplikowania postprodukcji – scenariusz może przewidywać różnego rodzaju efektów specjalnych które mogą generować dodatkowe koszty.

Kolejnym kluczowym elementem jest plastyka obrazu i sposób pracy kamery. Najlepiej w tym wypadku odnieść się do konkretnych referencji – innych filmów zrealizowanych w oczekiwany przez nas sposób. Określenie referencji będzie miało bezpośredni wpływ na wszystkie koszty związane z organizacją planu filmowego:

  • wybór kamery/ kamer i obiektywów,
  • potrzeby związanie z oświetleniem,
  • Wybór gripu (osprzętu) kamerowego,
  • a także wielkość ekipy zdjęciowej – niektóre kamery mogą być obsługiwane przez jednego człowieka, inne będą wymagać kilku osób – operatora, szwenkiera, focus pullera, itd.

Każdy z wymienionych punktów to obszerny temat, dlatego bardziej szczegółowo omawiam je w osobnych wpisach, które mam nadzieje pozwolą Ci bardziej świadomie podejmować decyzje związane z filmem który chcesz zrealizować.

Dzień zdjęciowy.

Warto pamiętać że w produkcji filmu większość kosztów generuje „dzień zdjęciowy” – ten dzień w którym trzeba będzie zorganizować plan filmowy, wynająć i przygotować lokacje, zebrać cały sprzęt i ludzi którzy do realizacji filmu są niezbędni. Dobrze zorganizowany dom produkcyjny, lub studio filmowe przygotuje bardzo precyzyjny plan dnia zdjęciowego z uwzględnieniem czasu niezbędnego do nakręcenia każdego pojedynczego ujęcia. Kierownik produkcji wraz z operatorem i reżyserem będą starali się tak to poukładać żeby zminimalizować ilość dni zdjęciowych a w efekcie wielkość związanych z nimi kosztów.

Droga na skróty.

Ilość tych informacji i zmiennych może być przytłaczająca czy nawet zniechęcająca, naturalnie więc rodzi się pytanie – czy nie da się prościej? W czasach kiedy video stało się niezbędnym narzędziem komunikacji zapotrzebowanie na filmy jest tak duże że często nie sposób podchodzić do tematu w tak złożony sposób. Musi więc istnieć droga na skróty – i tu dobra wiadomość – istnieje! Ta drogą jest wybór konkretnego formatu filmowego jak np:

  • Wywiad,
  • Unboxing,
  • Wideo Prezentacja,
  • Packshot 360
  • Wideo z materiałów stockowych

Każda z tych form może być zrealizowana w uproszczony ale wciąż w pełni profesjonalny sposób. Właśnie z myślą o tego rodzaju rozwiązaniach powstało pierwsze dedykowane potrzebom e-commersowym Studio Dobry Plan (dobryplanstudio.pl). Jeśli więc nie masz potrzeby budowania fabularnego opowiadania, a chcesz szybko i sprawnie stworzyć atrakcyjne video wspierające Twoją obecność w Internecie tam znajdziesz gotowe rozwiązania.